Piše: Khaled A. Beydoun
Islam je najbrže rastuća religija u Sjedinjenim Američkim Državama, druga po broju pripadnika u 20 američkih država, te su takve demografske promjene nagnale poznatog imama iz Los Angelesa da nedavno izjavi ‘Ramazan je nova američka tradicija.’ Imamova dalekovidna izjava označava skorije prisustvo islama u SAD-u, međutim, ova izjava otkriva patologiju koja pogađa mnoge američke muslimane danas – nesposobnost da se pogleda unazad i prigrle početna poglavlja historije američkih muslimana, ona poglavlja koja su napisali porobljeni afrički muslimani.
Društveni (socijalni) naučnici pretpostavljaju da su nekih 15 do 30% ili “negdje između 600,000 i 1.2 miliona robova u antebellum (predratnoj) Americi bili muslimani. Četrdeset i šest odsto robova na antebellum Jugu bili su oteti u zapadnim regijama Afrike u kojima je živio značajan broj muslimana.”
Ti porobljeni muslimani su se trudili da ispunjavaju zahtjeve svoje vjere, najviše od svega ramazanski post, molitve i zajedničke sofre, uprkos jasnim robovskim zakonima po kojima se svaka religijska aktivnost smatrala neposluhom i bunom. Označavanjem Ramazana ‘Novom američkom tradicijom’ ne samo da se previđaju svi ispošćeni Ramazani porobljenih muslimana nego se i ubrzava njihovo brisanje iz povijesti američkih muslimana.
Između sunneta i robovskih zakona
Iako Kur’an “dozvoljava da vjernik ne posti ako je daleko od kuće ili je izložen teškom radu” mnogi porobljeni muslimani su iskazivali transcendentalnu pobožnost izabirući da poste dok su okovani. Osim što su postili, porobljeni muslimani su u svojim robovskim prostorijama održavali zajedničke namaze i pripremali iftare koji su ih zbližavali. Te molitve i ti iftari su kršili robovske zakone koji su zabranjivali bilo kakvo okupljanje robova. Robovski zakon države Virginia npr. je 1723. godine društvo od pet robova smatrao “nezakonitim i burnim sastankom gdje se planiraju pobune”. Svaka od država na Jugu je kodificirala slične zakone po pitanju sastajanja robova, što se naravno odrazilo na Afričke muslimane i njihovo prakticiranje vjere.
Afrički muslimani su, dakle, u predratnoj Americi, da bi prakticirali svoju vjeru pa time i Ramazan, morali kršiti robovske zakone. To ih je izložilo barabarskim metodama kažnjavanja koje su se završavale povredama i često smrću. Međutim, hrabrost da se u okovima prakticiraju vjerske obaveze za vrijeme Ramazana, uprkos takvim smrtonosnim rizicima, podvlači golemu pobožnost mnogih tih porobljenih muslimana. Ipak, ovu historiju uglavnom ignoriraju i američko-muslimanske vođe i običan svijet i potpuno je izbrisana iz novije američko-muslimanske povijesti.
Ponovno ispisivanje historije Ramazana u SAD-u
Muslimanska Amerika bila je gotovo potpuno crna u vrijeme prije građanskog rata. Danas je ona pak najraznovrsnija muslimanska zajednica u svijetu. Današnji Afro – Amerikanci tvore značajan dio te zajednice, zajedno sa muslimanima iz Južne Azije te onima arapskog porijekla. Latino-Amerikanci su takođe rastuća komponenta te zajednice, osiguravajući da su muslimani u Americi zapravo mikrokozma cjelokupne multi-kulturalnosti američke nacije. U Americi danas, ramazanske sofre redovno sadrže arapska ili pakistanska jela, no, ipak, mnogi američki muslimani će svoj post prekinuti tortama/tortillama i tamalima (južnoameričko jelo od kukuruza), halal mesom i povrćem.
Raznolikost muslimana u ovoj zemlji je Ramazan pretvorila u multikulturalnu američku tradiciju. Širina američko-muslimanske rasne i kulturološke raznolikosti je bez presedana, čineći ovaj Ramazan kao i sve naredne – novima u smislu transkulturalnosti i rasne različitosti. Ovaj muslimansko -američki multikulturalizam dolazi sa puno izazova: rječju, intra-rasizam, arapska nadmoć i rasizam protiv Afroamerikanaca ometaju unutarnju koheziju unutar i izvan američkih džamija. Ovi žalosni trendovi ubrzavaju brisanje iz povijesti priče o muslimanima robovima. Uključivanje pak ove priče u narativu ne samo da bi smanjilo rasizam i potaklo američko-muslimansko jedinstvo nego bi takođe otkrilo duboku ukorijenjenost vjere islama i njenog najsvetijeg mjeseca na američkom tlu.
Napomena: Khaled A. Beydoun je predavač na katedri za Kritične Rasne Studije na UCLA School of Law.
Prevod i obrada: Amir Knežević